Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wpłynął wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 12,5-kilometrowej obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj” w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Projekt obwodnicy Blachowni i Herb zyskał kolejny ważny krok na drodze do realizacji. Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Budowa trasy o długości ponad 12,5 km jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic i przewiduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości Blachownia i Herby, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz komfortu podróży.
Trzy warianty trasy, jeden wybrany
Prace nad projektem ruszyły już w październiku 2020 roku, kiedy to ogłoszono przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do wniosku o wydanie DŚU. W maju 2021 roku podpisano umowę z biurem projektowym Trakt z Katowic na realizację tej dokumentacji.
W ramach prac opracowano trzy warianty przebiegu obwodnicy, z których każdy posiadał cztery podwarianty różniące się rozwiązaniami skomunikowania z autostradą A1 i lokalnym układem drogowym. Na podstawie analizy wielokryterialnej najwyższą ocenę uzyskał wariant 2.1A (tzw. brązowy). Obwodnica w tym wariancie przebiegać będzie od północy, omijając miejscowości Herby, Pietrzaki oraz Trzepizury, a od południa – dzielnicę Blachowni, Ostrów. Trasa zostanie połączona z autostradą A1 poprzez istniejący węzeł Częstochowa Blachownia. Znaczna część drogi będzie przebiegać przez tereny leśne.
Proces decyzyjny i kolejne kroki
Złożenie wniosku do RDOŚ kończy pierwszy etap STEŚ-R. Teraz nastąpi szczegółowa ocena wszystkich wariantów, skupiająca się głównie na aspektach środowiskowych. Decyzja administracyjna, którą wyda RDOŚ, ostatecznie zatwierdzi wariant przeznaczony do realizacji. W ramach postępowania odbędą się również konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy oraz władze samorządowe będą mogli zapoznać się z dokumentacją i zgłaszać swoje uwagi.
Kolejnym etapem będzie dopracowanie rozwiązań projektowych oraz przeprowadzenie badań podłoża gruntowego. Przetarg na realizację w systemie „Projektuj i buduj” zaplanowano na IV kwartał 2026 roku, natomiast prace budowlane mają ruszyć w 2029 roku i zakończyć się w 2031 roku.
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży
Realizacja obwodnicy przyniesie wymierne korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla kierowców tranzytowych. Nowa trasa znacząco odciąży lokalny układ komunikacyjny i zwiększy bezpieczeństwo na drogach. Ponadto odcinek ten będzie miał kluczowe znaczenie dla połączenia autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11, co usprawni ruch na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
Parametry techniczne obwodnicy:
- Klasa drogi: GP (główna ruchu przyspieszonego)
- Liczba jezdni i pasów ruchu: 1×2
- Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- Szerokość poboczy: 1,5 m
- Obciążenie: 11,5 t/oś
Nowa obwodnica Blachowni i Herb to kolejny krok w rozwoju infrastruktury drogowej regionu, który nie tylko poprawi komfort jazdy, ale również zwiększy bezpieczeństwo i jakość życia mieszkańców.
źródło: GDDKiA