Trwają prace projektowe oraz pierwsze roboty przygotowawcze przy budowie nowych przystanków kolejowych na linii łączącej węzeł Częstochowa z Chorzewem-Siemkowicami w województwie łódzkim. Infrastruktura ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują prace nad modernizacją linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – Chorzew-Siemkowice. Pomimo że dotychczasowy zarządca infrastruktury rozebrał wszystkie perony przed modernizacją trasy, nowa infrastruktura pasażerska ma być gotowa jeszcze w tym roku.
W grudniu w rozkładzie jazdy pojawią się pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujące z Łodzi do Częstochowy przez Zduńską Wolę i Chorzew-Siemkowice. Ponadto Polregio uruchomi połączenia na krótszej trasie Częstochowa – Chorzew. Obecnie na tej trasie brak jest infrastruktury pasażerskiej, jednak prace nad jej odbudową postępują.
Nowe przystanki w pięć miesięcy
Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych zapowiada, że nowe przystanki zostaną udostępnione podróżnym w grudniu tego roku. Przystanki znajdujące się na terenie województwa łódzkiego to Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia, Wistka i Biała Szlachecka. Natomiast w województwie śląskim powstaną przystanki w Rząsawie, Mykanowie, Starym Cykarzewie, Cykarzewie Północnym i Starym Broniszewie. Prace projektowe zbliżają się do końca, a pierwsze roboty przygotowawcze już się rozpoczęły, co oznacza bliski start głównej fazy inwestycji.
Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych Diag-Most jest odpowiedzialne za budowę większości przystanków, z wyjątkiem przystanku w Rząsawie, który buduje firma Siltor. Całkowity koszt robót we wszystkich jedenastu lokalizacjach przekracza 25 mln zł.
Parking dopiero w 2025 r.
Mimo że zakończenie budowy przystanków zaplanowano na koniec 2024 r., inwestycje będą kontynuowane. Prace związane m.in. z budową parkingów przy przystankach mają zostać zakończone w pierwszym kwartale 2025 r. PKP PLK zapewnia, że przystanki będą czynne jeszcze pod koniec tego roku, mimo że część inwestycji będzie w toku.
Podczas niedawnej modernizacji linii nr 146, PKP PLK rozebrały wszystkie istniejące wówczas perony pasażerskie, tłumacząc to brakiem zainteresowania uruchamianiem kursów regionalnych ze strony samorządów. Obecnie budowane przystanki będą w większości odbudowanymi obiektami rozebranymi około pięć lat temu, choć ich nazwy zostaną zmienione.
Perspektywy na przyszłość
Uruchomienie nowych przystanków kolejowych na linii Częstochowa – Chorzew-Siemkowice ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców obu województw. Inwestycja w infrastrukturę pasażerską przyczyni się do rozwoju transportu regionalnego i zwiększy wygodę podróżowania na tej trasie.
red.
redakcja@miejska.pl
źródło: transport-publiczny.pl