240 rowerów i 26 stacji czeka na użytkowników – w Częstochowie wystartował kolejny sezon miejskiej wypożyczalni. Sprawdź, co nowego i jak z niej korzystać.
Od 1 kwietnia mieszkańcy Częstochowy mogą ponownie korzystać z Częstochowskiego Roweru Miejskiego. Tegoroczny sezon potrwa aż do końca października. W systemie dostępnych jest 240 jednośladów, które można wypożyczyć na jednej z 26 stacji rozlokowanych w różnych punktach miasta.
Z całej floty, 140 rowerów to niemal nowe egzemplarze, używane dotąd tylko przez jeden sezon. Pozostałe zostały w ubiegłym roku gruntownie wyremontowane i zmodernizowane. Operatorem systemu pozostaje firma Nextbike.
W poprzednim sezonie największą popularnością wypożyczalnia cieszyła się w maju, czerwcu i lipcu, kiedy liczba wypożyczeń sięgnęła odpowiednio 8, 7 i 6 tysięcy. Łącznie przejechano ponad 35 tysięcy kilometrów, a najbardziej aktywny użytkownik pokonał aż 660 km. Najczęściej rowery wypożyczano na placu Biegańskiego – to właśnie ta stacja była najpopularniejsza w 2024 roku.
Aby skorzystać z systemu, wystarczy zainstalować aplikację Nextbike, zarejestrować się i zasilić konto kwotą co najmniej 15 zł. Następnie należy zeskanować kod QR na rowerze lub wpisać jego numer, by rozpocząć przejazd. Rower można zwrócić na dowolnej stacji CRM lub w wyznaczonej strefie – jednak za zwrot poza stacją obowiązuje dodatkowa opłata.
Cennik przewiduje, że pierwsze 20 minut jazdy jest darmowe. Od 21. minuty do pełnej godziny opłata wynosi 3 zł. Szczegółowe informacje na temat zasad korzystania, pełnego cennika oraz lokalizacji stacji dostępne są na stronie internetowej CRM.
Miejskie rowery mogą być wygodną i ekologiczną alternatywą dojazdu do szkoły czy pracy, szczególnie że sieć tras rowerowych w Częstochowie systematycznie się rozwija. Obecnie liczy ona około 105 km, podczas gdy jeszcze dekadę temu było ich o połowę mniej. Dla porównania – na koniec 2010 roku długość takich tras wynosiła jedynie 32 km.
W budżecie miasta na 2025 rok zabezpieczono 1 milion złotych w ramach Programu CzęstoRowerowa na budowę połączeń między istniejącymi odcinkami tras, co ma uspójnić rowerową infrastrukturę.
Wśród aktualnych inwestycji warto wymienić powstającą drogę rowerową wzdłuż nowego połączenia ulic 1 Maja i Krakowskiej nad torami kolejowymi oraz projektowany węzeł Bugajska-bis, który również będzie wyposażony w ścieżki rowerowe. Częstochowa skorzysta również na unijnych projektach zintegrowanych – przez miasto przebiegnie Wartostrada oraz nowy odcinek trasy wzdłuż wałów Stradomki. Łącznie przez Częstochowę poprowadzonych zostanie ponad 38 km tras, z czego ponad 20 km to zupełnie nowe lub zmodernizowane odcinki.
Choć rowery miejskie mają obecnie konkurencję w postaci hulajnóg i prywatnych – coraz częściej elektrycznych – jednośladów, nadal stanowią ważny element miejskiego transportu przyjaznego środowisku.
red
źródło: UM w Częstochowie